Boekrecensie: Easy Peasy Family

Gemakkelijk gezond voor het hele gezin

Je kind de meest gezonde basis geven is als ze heel klein zijn redelijk eenvoudig, maar wat doe je als de wereld om hen heen steeds groter wordt? Easy Peasy Family bevat honderd gezonde, voedzame en toegankelijke recepten, veel informatie en praktische tips om je kind thuis, maar vooral ook daarbuiten een gezonde basis te geven.

Claire van den Heuvel en Vera van Haren schreven eerder Easy Peasy 1 voor de allerkleinste kinderen. Dat boek werd zo goed ontvangen dat een vervolg niet lang op zich liet wachten. Easy Peasy Family bevat meer dan honderd recepten, variërend van zeer eenvoudig tot moeilijker te maken. Toch is het meer dan alleen een receptenboek. Het is de filosofie erachter die van het boek iets maken waarmee je niet alleen graag achter het fornuis staat, maar ook met plezier aan de keukentafel zit.

De filosofie

De recepten in Easy Peasy Family staan verspreid over vijf thematische hoofdstukken en groeien mee met de wereld van je kinderen. Per hoofdstuk licht het schrijversduo hun denkwijze toe en voorzien ze je van tips en tools om je op weg te helpen. Het doel is dat je leert om zelf in elke onverwachte of nieuwe situatie de beste keuze te maken. Wat Claire en Vera betreft is eten namelijk meer dan alleen maar gezond koken; het is begrijpen wat je doet én waarom je het doet. Het eerste hoofdstuk draait dan ook helemaal om hun visie, denkwijze en ideeën over gezonde voeding. Regel één van de zeven voedingsregels die ze hanteren? 'Gun je kind een goede start, jij legt de basis'. Een andere regel? 'Green up!'. Hierbij wordt duidelijk in gegaan op het belang van groente en wordt tussen neus en lippen door verteld hoe je al dat groen bij je kind naar binnen krijgt. Opvoedstijl en eetgedrag komen uitgebreid aan bod in dit eerste deel, maar ook hete hangijzers als het biologisch 'halo-effect', ADHD en voedselallergieën worden niet geschuwd.

De recepten

Qua recepten wordt er begonnen bij de basis: thuis. Van daaruit wordt er steeds een stap verder naar buiten gezet: 'familie en vrienden', 'school en vriendjes', 'sport en spel' en tenslotte 'onderweg en op vakantie'. Het boek omvat maar liefst 43 basisrecepten, van ontbijt tot toetjes. Daarnaast vind je in Easy Peasy Family bijvoorbeeld zeven recepten voor broodbeleg, alles over de 'breakfast bowl', tips voor een goede overnight oats en diverse ontbijtjes met ei. Maar ook warm eten komt voorbij: heerlijke pitta-gerechten, wraps van rode kool en diverse soepen. Daarnaast zijn er 22 feestelijke recepten, van taarten tot picknick en borrel. 24 Recepten zijn voor de lunchtrommel om te trakteren en lekker te snoepen; niet allemaal suikervrij, wel allemaal de 'gezondere variant'. Ter afsluiting kent het boek nog 22 recepten voor snelle maaltijden, power snacks en sportieve drankjes.

Spoedcursus voedingsstoffen

Achterin het boek staat een praktische 'how to' gids gebundeld. Hoe vul je een broodtrommel zo voedzaam mogelijk? Welke producten zijn eenvoudig te vervangen door een betere variant? Maar ook: een spoedcursus Voedingsstoffen, zodat je weer even weet dat groenten ook koolhydraten zijn. Met de bewaar- en invriestips tenslotte, zorg je dat je altijds iets gezonds in huis hebt.

Gezond en positief

Zoals gezegd schrijven Claire en Vera niet alleen om je receptenkennis te vergroten; datzelfde willen ze graag met je bewustzijn doen. En dat doen ze door het meer easy peasy te maken en te kijken naar wat er wél kan. Niet vanuit "pff-ik-zou-echt-eens-wat-gezonder-moeten-gaan-koken-voor-mijn-kinderen-mentaliteit", maar vanuit enthousiasme voor gezond eten en lekkere recepten. Inspiratie voor een gezonde en positieve levensstijl waar iedereen blij van wordt.

Claire van den Heuvel en Vera van Haren zijn beide moeder van in totaal vier kinderen. In dit boek komt hun deskundigheid en bevlogenheid op het gebied van gezond & bewust eten samen met hun ervaring als moeder. Claire runt ook Bluebelle Foodworks.